Ah ik begrijp nu dat je deze informatie gewoon via een website kan opzoeken. Ik dacht dat het iets was wat op je (OpenCPN)plotter- of via een SignalK-scherm getoond werd.
De VTS informatie bij de Nieuwe Waterweg is trouwens nog zeer onvolledig. In de bijlage kan je de volledige info vinden. Ik acht mijzelf niet in staat om dit zelf te gaan verwerken (geen enkele ervaring met 'JSON') dus wellicht kan iemand die hier meer vertrouwd mee is dit oppakken.
Mijn eigen ervaring is dat de post de scheiding tussen de diverse marifoongebieden vrij strikt aanhoudt. Let vooral ook om de juiste aanroepnaam per marifoonkanaal, daar hoor ik het regelmatig mis mee gaan, zowel bij beroeps als bij jachten.
VHF 1 = "Sector Maas Approach" (Nederlands: "Sector Maas Aanloop")
VHF 2 = "Sector Pilot Maas" (Nederlands: "Sector Pilot Maas" - dit is dus de sectornaam, NIET een loodsboot/bedrijf!)
VHF 3 = "Sector Maas Entrance" (Nederlands: "Sector Maasmond" - hiermee roep je op als jacht dat de Maasmond passeert via de oversteekplaats)
Merk trouwens op dat
de informatie van het havenbedrijf Rotterdam niet precies hetzelfde is als wat op het knooppuntenkaartje van VarenDoeJeSamen wordt weergegeven (zie bijlage).
Vreemd, want het havenbedrijf participeert in VDJS. Bij het bovenste kaartje van het havenbedrijf eindigt Sector Maasmond (VHF3) op de westpunt van de Maasvlakte. Hierbij zou je kunnen denken dat je vanuit het zuidwesten komende eerst op VHF2 moet communiceren en zo'n beetje bij de Eurogeul over moet schakelen naar VHF3. Niet doen dus, bij oversteken alleen op VHF 3 communiceren.